November har kommit till oss i rask takt och det är ju en riktigt bra månad för filmtittande. Det är ett trevligt sätt att ta sig igenom den långa utdragna vintern. Jag har därför tänkt lista de bästa och de sämsta sakerna med att gå på bio. Kommentera gärna om ni håller med mig eller inte. Jag väntar just nu med spänning på att få se Fantastic Beasts And Where To Find Them.
 
 
Bästa
 
Större engagemang i filmtittandet
Ser jag på en film hemma så uppstår det oftast en del störningsmoment. Om jag inte tittar själv
så tycker jag att man lätt börjar prata, antingen om filmen eller något helt annat. Mobilen kommer fram, det svaras på något sms och man känner igen en skådespelare men kan inte riktigt komma
på vart ifrån - så man halkar in på IMDb. Bor man också litet som jag gör så är det nära till köket
när man blir sugen på något och filmen pausas. 
 
Bättre ljud och bild än hemma
En ganska självklar punkt såvida man inte har råd att ha en egen biosalong i huset. Det blir ju en annan känsla med storbild och hög ljudnivå vilket jag uppskattar där och då men inte lika mycket hemma. Tror heller inte att grannarna gör det. 
 
Blir mer som en aktivitet
Hur mycket jag än gillar att se film i mina mjukisbyxor så är det då och då trevligt att göra sig i ordning och ge sig iväg till biografen. Kanske tar man ett glas eller äter middag i samband med detta och det blir som sagt mer som en aktivitet. 
 
Efterlängtade filmer
När man ser en trailer långt innan en film släpps som ger en höga förväntningar är det lite roligt att gå och längta. Det är också då jag verkligen känner att jag vill se dem på bio för att få ut maximalt av filmupplevelsen. Det blir mer stämningsfullt på något vis.
 
En utav mina bästa bioupplevelser
Det var absolut när de år 2012 visade Titanic på bio igen. Jag älskar Titanic men jag var för ung
för att se den när den första gången visades år 1997. Det var jättekul att få möjligheten att se kärleksdramat på bio efter att ha sett filmen hemma tusen gånger tidigare. 
 
 
Sämsta
 
Dyra priser
Det är inte direkt billigt att köpa biljetter och snacks på biografer. När jag var liten och började
gå på bio själv med kompisar kostade en biljett 85 kronor ungefär vilket ändå känns reasonable.
Nu kostar de ju upp emot 130 kronor. Jag bodde en tid i USA och då gick jag på bio typ en gång
i veckan för att det var bättre priser.  
 
Kallt 
Jag vet inte hur många gånger jag har suttit och frusit inne på bion. Nu är jag en rätt så frusen person men så himla kallt ska det väl inte behöva vara. De borde erbjuda filtar som de ofta gör
på flygplan där det förövrigt också är väldigt kyligt. 
 
Störiga människor
Oftast sköter sig folk rätt bra tycker jag men inte alltid. Jag har upptäckt att just skräckfilmer drar till sig en hel del personer i yngre tonåren och de vet inte alltid hur man beter sig. De pratar under hela filmen, skriker, skrattar högt åt sig själva för att de skriker och så vidare.
 
Inga toalettpauser
Om jag återgår till den allra första punkten så är en bra sak ändå att man kan gå på toa när man vill hemma vilket inte går på bio såvida man inte vill missa något. Det blir rätt segt ibland när det är långa filmer. 
 
En utav mina sämsta bioupplevelser 
Jag och en vän såg Annabelle på bio och filmen var bra och läskig men det kryllade av respektlösa människor. Folk sprang in och ut ur salen, tog telefonsamtal mitt under filmen och pratade högt
med varandra. Det förstörde en del av upplevelsen om man säger så. 
 

1 kommentarer

Pappan

14 Nov 2016 23:15

Bra lista!

Bästa #1: Kan hålla med om att man kan börja prata om man sitter med en vän eller fler, men annars har jag bra självkontroll. Inget jäkla mobilpillande överhuvudtaget och snacks osv har jag alltid vid mig när filmen börjar om jag bestämt att det ska avnjutas till filmen.

Sämsta #2: Störiga människor har nästan tagit övertaget. Man borde inte få gå på bio om man har mobil på sig, folk fattar inte att det är störande när dom plockar upp mobilen mitt under filmen och börjar SMS:a.

Annabelle är lustigt nog också en av mina sämsta bioupplevelser, den och Sinister 2 har gjort att jag typ gett upp med att se skräck på bio. Idioter som skriker till INNAN själva hoppa-till momentet, pratar, mobilpillar. Salongen är full med 80% rövhål.

Svar: Tack så mycket! Haha, skönt att höra att det inte bara är jag som har lagt märke till det.. ;)
aboutmovies.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej